Historien bakom Banya
Banya grundades 2023 av fotbollsspelaren och före detta reality-personligheten Alexandra Nord med mål om att bli det bästa fotbollsmärket för tjejer.
Alexandra som själv spelat fotboll i många år saknade produkter som var designande för tjejer. Hon drömde om att ta fram ett varumärke designat av tjejer för tjejer. I flera år gick hon och tänkte på idén innan hon tillslut bestämde sig för att göra den till verkligenhet.
Vad betyder Banya?
Banya är inspirerat ifrån det sydafrikanska ordet Banyana som i Sesotho och Setswana betyder "Tjejerna". Banyana representerar egenmakt, stolthet och erkännande av kvinnor inom sport.
Vilket överrenstämmer med Banyas vision om att skapa en värld där kvinnliga fotbollsspelare firas, stöttas och inspireras till att nå sin potential både på och utanför planen.
Banyas mission är att gengom innovation och passion tillhandahålla högkvalitativa, prestationsdrivna fotbollsprodukter och kläder anpassade för kvinnor, samtidigt som vi främjar en gemenskap som hyllar inkludering, mångfald och tillväxten av damfotboll på alla nivåer. Vårt mål är att ge tjejer samma möjligheter som killar alltid haft.
Gå med i vår Banya Club
Ta del av nyheter, erbjudanden och spännande läsning!
GRIPFLEX® Anti-Slip
Alexandra som själv använder sig av Performance Socks (går under namnen "Skillsocks, Greppstrumpor eller Grip Socks) i hennes idrottande såg hur fler och fler av tjejerna runt om kring henne började använda dessa specialdesignade sportstrumporna. Hon såg även hur ingen av varumärkena fokuserade på tjejer. Hon bestämde sig då för att ta fram en GRIPFLEX® Anti-Slip teknologi framtagen för den kvinnliga foten.